سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع سنسور دزدگیر اماکن

مهمترین و پرکاربردترین سنسور دزدگیر اماکن در موارد زیر خلاصه می‌شود:


1) سوئیچ آب بندی شده
این نوع سنسورها از رایج‌ترین سنسورهای دو تکه هستند. این سنسورها مجهز به کلید رشته‌ای رسانا هستند که تحت تاثیر میدان مغناطیسی عمل می‌کند. سوئیچ هنگام نزدیک شدن و دور شدن از قسمت دوم مجهز به آهنربا روشن یا خاموش می‌شود. این روش کار، همراه با جریان (معمولاً 12 ولت) کار با پانل دزدگیر را آسان می‌کند. این نوع سنسور دزدگیر بسیار محبوب است و به دو صورت بی‌سیم و سیمی در بازار موجود است.

2) ردیاب مادون قرمز غیرفعال
ردیاب مادون قرمز غیرفعال یکی از رایج‌ترین انواع حسگرها هستند که در ساختمان‌های تجاری و خانگی کوچک یافت می‌شوند. این نوع سنسورها مقرون به صرفه و قابل اعتماد هستند. اصطلاح غیرفعال به این دلیل استفاده می‌شود که سنسور خود انرژی یا تشعشع تولید نمی‌کند، بلکه فقط با ردیابی اشیاء در اطراف خود کار می‌کند. این نوع سنسور که به سنسور PIR نیز معروف است، توانایی تشخیص حرکت را ندارد، در عوض بر اساس تغییرات ناگهانی دما در نقاط مورد نظر کار می‌کند. هنگامی که یک مزاحم از جلوی سنسور عبور می‌کند، دما به طور ناگهانی از محیط به دمای بدن انسان افزایش می‌یابد. این تغییر سریع باعث می‌شود که نفوذگر توسط آشکارسازهای مادون قرمز غیرفعال شناسایی شود. سنسور PIR بر روی سقف یا دیوار با میدان دید متفاوت نصب می‌شود. این سنسورها تا 360 درجه میدان دید دارند. این سنسورها علاوه بر مدار دزدگیر باید به منبع برق نیز متصل شوند.

3) ردیاب مادون صوت
اساس کار ردیاب فروصوت شناسایی امواج صوتی با فرکانس کمتر از 20 هرتز است. امواج صوتی در این محدوده فرکانسی برای گوش انسان قابل شنیدن نیست. فوران‌های آتشفشانی، زلزله، باز و بسته شدن درها و پنجره‌ها و… همگی عواملی هستند که منجر به تولید امواج فروصوت می‌شوند. این امواج می‌توانند صدها کیلومتر را طی کنند. یک سیستم کامل تشخیص مادون صوت شامل اجزای زیر است: یک بلندگو (سنسور مادون قرمز) به عنوان ورودی میکروفون، یک فیلتر فرکانس، یک مبدل آنالوگ به دیجیتال و یک MCU برای تجزیه و تحلیل سیگنال ورودی. زمانی که دزد یا فرد تصادفی می‌خواهد وارد ساختمان شود، در را باز و بسته می‌کند تا ببیند باز یا قفل است، سپس در را هل می‌دهد و با یک جسم تیز قفل را باز می‌کند. در نتیجه این فعالیت‌ها امواج با فرکانس پایین تولید و منتشر می‌شوند. آشکارسازهای مادون صوت به سرعت چنین فعالیتی را قبل از ورود سارقان به ساختمان تشخیص می‌دهند. حساسیت این سنسورها بسته به اندازه ساختمان و وجود یاعدم حضور حیوانات خانگی می‌تواند متفاوت باشد.

4) ردیاب اولتراسونیک
این ردیاب‌ها امواجی با فرکانس 15 تا 75 کیلوهرتز تولید می‌کنند که خارج از محدوده شنوایی انسان است. اساس کار ردیاب اولتراسونیک در دزدگیر اماکن پدیده داپلر است که یکی از قوانین فیزیک است. برای اختصار از توضیح پدیده داپلر صرف نظر می‌کنیم. به طور معمول، اجسام متحرک فرکانس ارسال شده توسط آشکارسازهای اولتراسونیک را تغییر می‌دهند و در نتیجه زنگ مکان را فعال می‌کنند. حسگرهای اولتراسونیک امواج را در سراسر ناحیه تحت پوشش منتشر می‌کنند. این امواج از اجسام سخت مانند درها، دیوارها و سقف منعکس شده و توسط گیرنده‌ها گرفته می‌شود. از طرف دیگر اجسام نرمتر مقداری از انرژی این امواج را جذب می‌کنند. در یک منطقه خاص، انرژی ارسال و دریافت شده توسط سنسور به مقدار مشخصی تنظیم می‌شود. هنگامی که افراد یا اشیاء به سنسور اولتراسونیک نزدیک می‌شوند یا از آن دور می‌شوند، پدیده داپلر رخ می‌دهد و دزدگیر زنگ خطر به صدا در می‌آید. این تکنیک تقریباً منسوخ شده است و متخصصان دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.