سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد ترموستات چیست؟

ترموستات ابزاری است که دما را اندازه گیری می‌کند. ترموستات قطعه‌ای است که به ثابت نگه داشتن دما در یک دوره زمانی مشخص کمک می‌کند و وسیله‌ای است که به کنترل دما در مناطق مختلف خانه یا اداره کمک می‌کند. این کمک می‌کند تا مطمئن شوید که همه چیز راحت می‌ماند، حتی در هوای گرم یا سرد. 

ویژگی‌های مهم در تعیین انواع ترموستات

وظیفه ترموستات ثابت نگه داشتن دمای اتاق با کنترل مقدار حرارتی است که آزاد می‌شود. این کار را با استفاده از مواد مختلف برای ساختن قطعاتی که بر اساس تغییرات دما منبسط یا منقبض می‌شوند، انجام می‌دهد. برخی از قسمت‌های ترموستات از فلز ساخته شده‌اند که می‌تواند گرما را بهتر نگه دارد، اما برخی دیگر از گاز ساخته شده‌اند که می‌تواند در مصرف انرژی کارآمدتر باشد. 

ترموستات الکترومکانیکی

انواع مختلفی از ترموستات‌ها وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. برخی از ترموستات‌ها در مکان‌های خاص مانند خانه یا محل کار استفاده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر در طول سال بسته به فصل استفاده می‌شوند. برخی از ترموستات‌ها از سنسور برای تعیین دما استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از سوئیچ استفاده می‌کنند. در نهایت، برخی از ترموستات‌ها دارای تعدادی مراحل هستند که برای روشن کردن گرما باید تکمیل شوند، در حالی که برخی دیگر دارای یک دکمه هستند. 

ترموستات دیجیتال

انواع مختلفی از ترموستات‌های اتاقی وجود دارد که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. ترموستات‌ها می‌توانند بر اساس کنترل دما، با انواع مختلف سنسورها ساخته شوند و می‌توانند محدوده‌های مختلفی داشته باشند. برخی از آن‌ها نیز بر اساس فرکانس عملکرد هستند. ترموستات دیجیتال نوعی دستگاه است که می‌تواند برای کنترل دستگاه‌های مختلف در خانه شما برنامه ریزی شود. به عنوان مثال، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که فن کویل خود را در یک روز خاص از هفته روشن و خاموش کند، یا اگر برای زمان خاصی تنظیم شده بود، آبگرمکن برقی خود را خاموش کنید. 

کاربرد ترموستات چیست؟

ترموستات‌ها در مکان‌های مختلفی از جمله گلخانه ها، گلخانه ها، کوره ها، بویلرها و اتوکلاوها استفاده می‌شوند. در ساختمان‌ها از ترموستات‌ها برای کنترل اتاق‌های گرمایش مرکزی، دما در سیستم‌های تهویه و تهویه مطبوع و چیلرها و فن کویل‌ها استفاده می‌شود. در لوازم خانگی از ترموستات برای کنترل وسایلی مانند ماشین ظرفشویی، سرخ کن، فر، آبگرمکن و یخچال استفاده می‌شود.